У сучасному світі, а зокрема (і особливо) в Україні, діти стикаються з безліччю відволікаючих чинників, які заважають їм вчасно виконувати навіть посильні завдання та досягати цілей. Деколи відкладання справ “на потім” набуває хронічного характеру.
Така модель поведінки називається прокрастинацією. І це не просто лінь, звичка чи така собі безвідповідальність, а складний психологічний процес, пов’язаний із мотивацією, самооцінкою, самоконтролем та емоційним станом.
Батьки та вчителі можуть помічати, що діти постійно або час від часу уникають виконання домашніх завдань, відкладають підготовку до іспитів або навіть повсякденні обов’язки. Чому це відбувається, які причини лежать в основі дитячої прокрастинації та як допомогти дітям з нею впоратися – розповідає медіа “НУШ”
Ознаки прокрастинації у дітей
Ця модель поведінки проявляється у дітей по-різному, залежно від віку, темпераменту та середовища, в якому вони зростають. Основними загальними ознаками, які можуть свідчити про схильність дитини до прокрастинації, є:
- - відкладання виконання домашніх завдань, навіть якщо має достатньо часу;
- - “активізація” лише в останній момент, перед терміном завершення роботи;
- - постійне відволікання на гаджети, ігри, телевізор чи інші заняття;
- - вигадування менш важливих справ, щоб уникнути виконання основного завдання: наприклад, раптове прибирання або малювання замість того, щоб робити уроки;
- - уникання складних завдань і перекладання відповідальність на інших;
- - низька концентрація уваги: навіть коли починає працювати, швидко втрачає інтерес і відкладає роботу;часта зміна видів діяльності без завершення розпочатого;
- - побоювання зробити помилку і відкладання початку роботи;
- - переконання, що все має бути виконано ідеально, через що робота навіть не починається;
- - скарги на втому, навіть якщо ще не встиг/ла нічого зробити;
- - пошук виправдань на кшталт “Завдання занадто складне”, “Я все одно не встигну”, “Мені це не потрібно”;
- - очікування, що батьки чи вчителі допоможуть або навіть виконають завдання за неї/нього;
- - відчуття невпевненості через невиконані завдання.
Як допомогти дітям подолати причини і наслідки прокрастинації?
Контроль вчителів і батьків важливий, але він має бути збалансованим. Важливо пам’ятати, що навчальний процес не обмежується лише школою та виконанням завдань. У дітей, як і у дорослих, є багато переживань, які можуть впливати на їхній фізичний, психологічний стан і результати у навчанні.
Щоб допомогти дитині молодшого віку впоратися з прокрастинацією, а також передумовами, які призвели до такої моделі поведінки, психологиня радить дорослим:
- Сформувати прив’язаність та емоційну підтримку
Перш за все, важливо створити емоційно безпечний простір для дитини, де вона відчуватиме підтримку дорослого. Дитина повинна знати, що її діяльність цінують, а її почуття важливі.
- Запровадити розклад: знайти час на відновлення сил та психологічного розвантаження
Складіть для дитини розклад, який передбачає час для відновлення емоційного фону та фізичних сил перед виконанням навчальних завдань. Важливо, щоб дитина мала час для відпочинку, заняття власними справами та вподобаннями, а потім могла знову зосередитись на навчанні.
- Звернути увагу на метод маленьких кроків
Для боротьби з прокрастинацією використовуйте метод маленьких кроків. Наприклад, почніть з 5-10 хвилин на завдання, потім зробіть невелику паузу. Це допомагає дитині, зокрема молодшого віку, поступово сформувати навички організації часу, не відчуваючи перевантаження.
- Планування часу та командна підтримка
Навчіть дитину тайм-менеджменту: плануванню часу для виконання завдань, ігрового часу та відпочинку. Обговорюйте з нею, скільки часу вона витрачає на різні справи, і допоможіть знаходити баланс.
Коли дитина має складнощі з прокрастинацією, важливо не лише контролювати, а й залучати її до процесу планування. А спільна робота над завданнями мотивує дитину до досягнення результату.
Як допомогти підліткам впоратися з відкладанням справ “на потім”?
Підліткам також важливо допомогти розібратися з тим, як організувати свій час. Це актуально ще й тому, що часто старші діти частіше проводять дозвілля за використанням гаджетів, і втрачають відчуття часу. Спільне обговорення розкладу та введення перерв може допомогти підлітку організувати свої справи і зменшити час, що витрачається на безцільні заняття.
Якщо дитина не може впоратися з прокрастинацією, важливо пам’ятати, що розвиток самостійності – це поступовий процес. Дорослі мають бути терплячими, підтримувати дитину і допомагати їй.
Джерело: https://nus.org.ua/2025/02/17/koly-vidkladayut-uroky-na-potim-shho-take-dytyacha-prokrastynatsiya-i-shho-z-tsym-robyty/

 
 
0 Коментарі