Сучасні підлітки живуть у двох світах: цифровому та реальному. І якщо для дорослих використання технологій — це частина роботи та розваг, то для молоді це життєвий простір, де вони спілкуються, навчаються, розважаються та навіть будують свою ідентичність. Тому не дивно, що сучасні підлітки обирають життя онлайн, а не живе спілкування.
Більшість школярів у соцмережах починають з пошуку інформації та порад. Проте контент, який вони запитують та розміщають на сторінках, залежить від емоційних, а не інтелектуальних потреб. Люди прагнуть спілкування, а їхні дії скеровують групові норми. Вплив соціуму в соцмережах більш яскраво виражений, ніж у повсякденному житті. Якщо говорити про лідерів впливу, підлітки орієнтуються на однолітків і тих, хто незначно старший за віком, а не на дорослих зірок, музикантів, політиків, спортсменів тощо.
Підліткам важливо допомогти знайти здоровий баланс між онлайн та офлайн-світом, адже їхній розвиток значною мірою залежить від того, як вони управляють своїм часом та емоціями.
Пропоную прості поради, які допоможуть запровадженню балансу:
Розмова про здорові звички. Важливо відкрито говорити про переваги та ризики онлайн-активностей. Обговоріть, чому важливо не проводити весь час в Інтернеті і як це може вплинути на здоров’я, стосунки та емоційний стан.
Підтримка їхніх інтересів. Підлітки часто можуть виявити цікавість до нових хобі або занять, які не включають гаджети. Заохочуйте їх займатися спортом, мистецтвом, читанням або волонтерством. Спробуйте разом знайти активності, які не потребують екранів, щоб створити альтернативи онлайн-розвагам.
Техніка «цифрового детоксу». Допоможіть підліткам встановлювати конкретні години для «відключення» від гаджетів — наприклад, за годину до сну чи на сімейних вечорах. Це дасть їм час на роздуми, відпочинок і зміцнення зв’язків із реальним світом.
Спільний час без гаджетів. Створіть можливості для спільного проведення часу без технологій: організовуйте родинні вечори, екскурсії, прогулянки чи ігри, які не вимагають використання екранів. Це може допомогти підлітку зрозуміти важливість живих соціальних взаємодій.
Покажіть приклад. Підлітки часто наслідують поведінку батьків. Якщо ви самі встановлюєте здорові межі для часу в Інтернеті та активно займаєтесь офлайн-активностями, вони можуть підхопити цей підхід.
Час для саморефлексії. Дайте підліткам можливість самому помітити, коли вони перевантажені онлайн-активностями. Наприклад, допоможіть їм розпізнати, коли вони починають відчувати втому чи занепокоєння через соціальні мережі або ігри, і знайти способи переключитися на інші активності.
Технічні інструменти. Можна використовувати додатки для обмеження часу на екрані або для моніторингу онлайн-активностей, що дозволяє підліткам більш свідомо ставитись до своїх звичок.
Ключовим є те, щоб підліток сам відчував мотивацію до змін і бачив, як здоровий баланс між онлайном і офлайном може поліпшити його емоційний та фізичний стан. Як ви вважаєте, чи є у вашого підлітка схильність до «цифрової залежності»? Пишіть у коментарях.
Практичний психолог
Перепелиця Катерина
0 Коментарі